toppbildvinterTrocadero.jpg

Vinter + Trocadero = sant!

Publicerad i:

Det är kanske logiskt att när Vinter börjar jobba med Trocadero är det första som händer att läsken fryser och blir till en glass.
– Det vi föll för är att Vinter är en uppstickare, lite som Trocadero, som utmanar de stora, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt Spendrups.

Den har kallats Norrlands nationaldryck, i konkurrens med de globala giganterna Coca Cola, Fanta och Pepsi har Trocadero en särställning som en i grunden väldigt svensk traditionell läsk.

Norrlandsrötter har även kommunikationsbyrån Vinter, så att Spendrups valt Vinter som byrå för lanseringen av Trocadero och Trocadero Zero kan möjligen då vara en händelse som ser ut som en tanke.

Ett troca-moment i baren, Spendrups Jon Hilander och Anna-Stina Hallberg skålar in samarbetet med Vinters varumärkesstrateg Fredrik Karlsson

Ett troca-moment i baren, Spendrups Jon Hilander och Anna-Stina Hallberg skålar in samarbetet med Vinters varumärkesstrateg Fredrik Karlsson. Foto: Andreas Lundberg.


Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt Spendrups.

- Det vi föll för är att Vinter är en uppstickare, lite som Trocadero, som utmanar de stora. Och Vinter har hela tiden fokuserat på att bidra till vår affär, de förstår vår business, de pratar inte bara om reklam. Det gillar vi. Vi delar en stark tro på Trocadero, vi ska frälsa Sverige och världen med vår fantastiska produkt. Fler ska få upptäcka hur vansinnigt god Trocadero är.
- Vi söker också engagemanget som Vinter visar. Vi är en brinnande kund som älskar våra varumärken. Och Trocadero är något alldeles extra och det har blivit ett av våra viktigaste varumärken. Vi har en tradition av att förädla varumärken. Vi har redan gjort den resan med Loka och Norrlands Guld. Nu ska även Trocadero få uppnå sin fulla potential.

Fredrik Karlsson, varumärkesstrateg Vinter:
- Trocadero, wow ett genuint klassiskt svenskt varumärke. Det är med stor respekt vi tar oss an uppdraget att vårda, förädla och förföra människor som ännu inte provat den ädla drycken. Vi är väldigt glada att Spendrups gett oss detta förtroende och det ska bli spännande att göra en resa tillsammans med dem och de redan hängivna 37 000 Trocaheroes som finns där ute. Vi tror stort på Trocadero och Trocadero Zero.

Är det Vinters fel att läsken nu fryst och blivit glass?
- Nej, även om det är en kul koppling så är det en tillfällighet. Samarbetet med GB är en spännande möjlighet som redan var på gång när vi kom in i projektet. Däremot har vi varit med i lanseringen av glassen där vi genom våra engagerade Trocaheroes nådde mer än 2 000 000 människor i total räckvidd och genererade 19 000 kommentarer.

 

FAKTA/Trocadero Zero-glasslansering via Trocaderos sociala medier

• Total räckvidd 2 000 000 på Facebook
• Över 500 000 i organisk räckvidd
• 100 000 interaktioner
• 35 000 reaktioner, kommentarer och delningar
• 19 000 kommentarer totalt (på eget och de delade)
• 9 200 likes
• 940 delningar

 

 

Nedräkningen som föregick lanseringen

 

 

sociala-medier Sociala medier socialamedier rörligt

Publicerat tisdag 12 februari, 2019

Läs också: