Skärmavbild-2019-01-15-kl.-16.20.46.png

Årets bästa normkreativa kampanj?

Publicerad i:

Gillettes senaste reklam sätter igång många tankar samtidigt. Naturligtvis den som handlar om jämställdhet, med kopplingen till #metoo - och att det känns starkt när världens största annonsör (P&G) tar ställning på det sätt de gör med denna reklam.

Jag tänker också på modet att använda en slogan som skulle kunna kännas lika ofräsch idag som den var fräsch när den kom för 30 år sedan, med tanke på hur vi snabbt blivit så mycket mer normkritiska i vår syn på företags kommunikation. Snyggt dock att vända på den till en fråga som Grey (reklambyrån bakom kampanjen) gjort när de frågar om detta verkligen är ”The best a man can get?”.

Ytterligare en annan tanke är att det gör mig glad att se reklam som framförallt syftar till att bygga Gillettes varumärke. Självklart kommer den att hjälpa dem att sälja fler rakhyvlar, men det är befriande att de låter försäljningen bli en effekt av kommunikationen snarare än det enda målet med den. Jag är övertygad om att det på lång sikt säljer bättre.

Jag tänker slutligen på att det blir intressant att följa P&G en tid framöver, eftersom denna reklam är mer än reklam. Det går inte att göra ett sådant statement som de gör nu (dessutom med lanseringen av TheBestMenCanBe.org - där de berättar mer om sitt ställningstagande) och därefter köra på i samma gamla patriarkala hjulspår som tidigare.

Hatten av för 2019 års hittills bästa normkreativa kampanj!

Publicerat tisdag 15 januari, 2019