CramoCaseHero.jpg

Case: Vinter ger verktygen åt Cramo

Publicerad i:

Vinter hjälper Cramo med content marketing via sociala kanaler i koncernens 14 länder. En summering efter drygt två år visar att vårt uppdrag hittills gett ordentlig effekt.

Cramo är Europas näst största hyresföretag som specialiserat sig på entreprenadmaskiner och uthyrning av utrustning och uthyrning relaterade tjänster samt uthyrning av flyttbara lokaler. Cramo finns i femton länder och har cirka 320 depåer där kunderna hämtar och lämnar sina maskiner och verktyg.

Målgrupperna för koncernens kommunikation är flera. Cramo riktar sig till såväl enskilda hantverkare och deras platschefer som till beslutsfattare på en strategisk nivå.

Mattias Rådström, SVP Communication Marketing and Investor Relations, Cramo:

- Utmaningen är att paketera och distribuera rätt innehåll till rätt målgrupp. Dessutom samarbetar vi med lokala marknadsavdelningar så det gäller också att ha med språkliga och kulturella aspekter. Kommunikationen ska funka överallt utan att bli för utslätad. 

När samarbetet med Vinter inleddes uttryckte Mattias Rådström en önskan att vässa Cramos varumärke och bli bättre på att använda de digitala kanalerna, få mer varumärkesdrivande content som GIF:s, video, bilder och grafik.

 

 

 

- Efter drygt två år kan jag konstatera att Vinter levt upp till mina förväntningar. De har gett oss en högre kreativ nivå i inläggen ut, och massor av viktig hjälp när det gäller strategier för hur de olika kanalerna ska utnyttjas.

Simon Sörestam är digital strateg på Vinter:

- Vi har jobbat med content för att öka kännedomen om Cramo via sociala medier. Men vi har också tagit fram strategier till Cramos digitala kundresa mellan sociala medier och webben med målet att få fler konverteringar.

- Vinter har hållit workshops tillsammans med Cramos lokala marknadsavdelningar i Europa inom social mediehantering och annonsering för att höja deras kunskapsnivån några snäpp till och vi planerar fler sådana tillfällen för att gå in mer på djupet. Med det sagt är det kul att få jobba med en kund som hela tiden vill förflytta sig framåt, avslutar Simon Sörestam.

 

Arbetsgrupp Vinter

Anders Ahlbom, copywriter

Helén Fagerström, projektledare

Erik Gotfredsen, filmare

David Hakeberg, digital kreatör

Ronny Olovsson, PR-strateg

Simon Sörestam, digital strateg

 

sociala-medier rörligt film facebook case

Publicerat måndag 17 december, 2018

Läs också: