IMG_0670.jpg

Därför är det content som gäller

Publicerad i:

REKLAM NEJ TACK, står det på brevlådan. Adblockers installeras. Vi betalar för att slippa reklam i våra streamingtjänster. Ilsket scrollar vi bort reklaminlägget på Instagram. Lösningen stavas content.

Vi mediekonsumenter blir allt mer irriterade, otåliga, kräsna och för den delen också ytliga. Vi orkar inte så ofta ta in saker som är längre än en Trump-tweet. Vi orkar inte se filmen, läsa texten eller förstå vad det handlar om... Vår tillvaro är att scanna av och skumma saker, vi sveper förbi och letar, men ratar 95 procent av de saker som försöker kommunicera med oss. Vi har skaffat oss ett tjockt lager teflon på näthinnan... Vi har blivit reklam-resistenta. Men... så kanske vi hittar exakt det som intresserar oss. Plötsligt... Då kan vi inte få nog, då kan vi dygna och binge-titta 18 timmar om Vietnam-kriget på Netflix som om det vore det viktigaste som fanns just nu.

Det ska alltså vara intressant på riktigt för mig för att jag ska klicka in på något och läsa mer. Annars navigerar jag som en agility-hund förbi all reklam som poppar upp och blinkar och far.

Här är trenden tydlig. Content is king. Att berätta redaktionellt, i formen av nyheter, inte via reklam som ser ut som reklam.

På så vis tvingas den som ska marknadsföra något lyfta något väldigt relevant för målgruppen, annars funkar det inte. Men gör vi det rätt nappar det som bara den. Det upplevs inte påträngande på samma sätt som traditionell reklam. Det handlar om något jag faktiskt på riktigt vill veta mer om.

Content Marketing, heter det på marknadsföringslingo. Det fungerar i egna kanaler också. Men trendar just nu stenhårt i köpta lägen inbäddat i traditionella nyhetsmedier. Våra erfarenheter visar tydligt att just content marketing inte blir automatiskt bortvalt på samma sätt som reklam-enheter. Det är giltigt i mobilen likväl som i brevlådan. Ser något ut som ett magasin eller en tidning tenderar det att hamna på köksbordet, resten i återvinningspåsen direkt. Eller så har du som sagt dekalen ”reklam nej tack” och pappersfloden styrs bort.

Att content is king ser vi också i det som händer på den stora arenan... Telia köper tv-kanaler av Bonnier, Facebook köper sändningsrättigheter för spanska fotbollsligan LaLiga i Asien och Amazon köper Premier League och gör tv-drama-serie av Sagan om ringen. Alla klöser efter att ha rätt innehåll.

Hasse Alfredsons tes gäller alltså även här: ”Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.”

Så, vad har du i din verksamhet som är verkligt intressant och relevant – på riktigt?

 

Publicerat fredag 21 september, 2018