Unknown.jpeg

Ingen orkar läsa texter längre - säger vem?

Publicerad i:

Jag vill vara för eller emot. Jag vill inte påstå att en sak är bättre än en annan. Jag förstår att det är skillnad på äpplen och päron.
Men jag kan inte låta bli att glädjas åt att något, kanske, håller på att hända med synen på texterna inom dagens reklam- och kommunikationsvärld. Något som visar att var sak inte alltid behöver ha sin begränsade tid.

För alltför länge (vad är förresten länge i en verklighet när just tiden verkar gå snabbare än någonsin?) har det hävdats att ingen längre orkar läsa långa texter. Det är någon som hävdar det, oklart vem. Kanske någon som på ett eller annat sätt ”representerar” en specifik kanal - en plattform - där långa texter inte sägs passa. Och detta har av någon outgrundlig anledning blivit en generell sanning. Dråpslaget var när en före detta kollega meddelade att jag som copy i ett visst projekt helt kunde koncentrera mig på att hitta en bra bildlösning, ”för texten är det ingen som bryr sig om”.

Jag hoppas att jag inte är ensam om att ställa mig en aning tvivlande till sådana påståenden. 

Nu är det dock kanske revolution på gång. Det som fått mig att vädra morgonluft, är den senaste printomgången av Resumés Månadens kampanj. Där hamnar nämligen två långlångjättelånga copyannonser både etta och tvåa. Det handlar om IKEA:s madrasskil Siggerud och jeepen Jeep, som alltså var och en torgförs med en smärre novell.

Och man läser dem. DU läser dem, jag lovar. Det går inte att sluta när du en gång har börjat. Och du blir belönad på ett sätt du inte trodde var möjligt av något du egentligen inte trodde du brydde dig om.
Orden går rakt in i hjärtat. Liksom givetvis också en djupare känsla för avsändarna: IKEA och Jeep.

I just de här exemplen är det ingen slump. Annonserna är skapade av några av Sveriges ledande reklambyråer. Men till syvende och sist handlar det om tron, både från beställare och byrå, att människor verkligen kommer att läsa.
Oavsett om det är IKEA eller Bergströms Modemservice i Lindesberg som kommunicerar.

Först med långa texter kan du verkligen fånga in mottagaren; inleda en relation, bygga på djupet. Det har alltid varit min tes. Bilden är hjärtat och texten hjärnan i kommunikationslösningen. Båda krävs för optimalt resultat.
Kanske är det till och med ett efterlängtat paradigmskifte efter en lång tid där även printannonser, stortavlor och så vidare, näst intill uteslutande dominerats av bildlösningar och så en eller ett par meningar copy som inte sällan mest känts pliktskyldiga.

Vad blir nästa steg? Kanske vågar vi låta texterna ta mer plats även i de kanaler vi hittills inte trott på.
Hörde jag någon säga långläsning på Instagram?

Publicerat onsdag 11 april, 2018