jusekdirektoren.png

Humor är nyckeln i Vinters nya filmer för Jusek

Publicerad i:

Två nya reklamfilmer ska få studenter på väg ut i arbetslivet att upptäcka Jusek.

Jusek är fackförbundet för jurister, ekonomer, kommunikatörer, samhällsvetare, personalvetare och systemvetare. Men Jusek vänder sig även till studenter.

Tidigare har Vinter för Juseks räkning tagit fram konceptet ”Vi vet”, för att kommunicera all kunskap som Jusek besitter. Konceptet har framgångsrikt använts i ett flertal kampanjer, nu senast i den kampanj som riktar sig till just studenter.

– Kampanjen syftar till att få studenter som ska ut i yrkeslivet att fortsätta vara medlemmar i Jusek genom att få dem att förstå att Jusek står för riktigt bra kunskap och är ett suveränt stöd, berättar Joakim Söderqvist, art director på Vinter, som har regisserat filmerna.

– Genom att visa personer som ger dåliga, förlegade och okunniga råd så visar vi på ett tydligt sätt att det är bättre att vända sig till Jusek som verkligen kan något. Vi har tidigare gjort filmer som går på samma tanke, till exempel med en livscoach, så detta är en fortsättning även om målgruppen är en annan.

Filmernas humoristiska sätt att belysa hur viktigt det är med kunskap gör att Jusek sticker ut från mängden, eftersom kommunikation rörande fackliga frågor ofta har en ganska allvarlig ton.

– I idéstadiet tog vi fram en rad olika karaktärer och manus och kom sedan tillsammans med Jusek fram till att dessa två kompletterar varandra bra. Det finns hög igenkänning och det är en mix mellan ålder och kön. Vi använder ett visst mått av humor i filmerna. Lite oväntat i det förhållandevis allvarliga och seriösa sammanhanget och därför, tror vi, något som gör att kommunikationen kommer att bli uppskattad och ihågkommen jämfört med vad andra fackförbund berättar, säger Joakim Söderqvist.

 

 

 

reklamfilm rörligt jusek

Publicerat fredag 16 mars, 2018

Läs också: