Skärmavbild 2017-11-23 kl. 09.54.59.png

Studentkampanj gav 200-procentig ökning

Publicerad i:

Jusek jobbar ständigt för att få in nya studentmedlemmar. Under kampanjperioden juli-augusti 2017 var målet att överträffa resultatet av förra årets motsvarande värvningsarbete. Dessutom fanns en önskan om att kampanjen skulle stärka Juseks varumärke inom målgruppen.

 - Tidigare hade Jusek mest jobbat med postala dr. Vi insåg att ett sådant inte skulle garantera att kampanjmålet nåddes, och föreslog därför en bredare kampanj för att få större genomslagskraft, säger Vinters digitala projektledare Sofia Flodmark.

 - Vi smalnade också av målgruppen till studenter mellan 19 och 25 år, som vi bedömde vara mest mottagliga för kommunikationen.

Lösningen utgick från det av Vinter satta kommunikationskoncept där Jusek summeras genom frasen ”Vi vet”. Konceptet har under drygt ett år kommunicerat Jusek som fackförbundet med mest och bäst kunskap för att tillfredsställa medlemmarnas behov.    

Kunskapen i just den här kampanjen tweekades en smula: Jusek visste nu inte bara allt om fördelarna med att bli studentmedlem, utan hade dessutom koll på hela det lokala studentlivet. Var fikar man i Linköping? Vilka är de skönaste löprundorna i Uppsala? Och så vidare.    

Detta budskap togs ut i följande kanaler:

  • Spottar i Acasts podcaster
  • Kommunikation i sociala medier
  • Postalt dr
  • Event med Juseks studentambassadörer på fem utvalda lärosäten över hela Sverige    

När kampanjen var slut hade antalet nya medlemmar ökat med över 200 procent jämfört med förra året.
- Vi har aldrig gjort en mer framgångsrik studentkampanj. Det här är all time high, säger Sofie Siegfrid, Juseks projektledare för kampanjen. 

Sofie Siegfried fick till och med blommor av förbundsstyrelsen som tack när de såg resultatet. Grattis säger vi på Vinter!

 
Förklarande text till filmerna:
Med hjälp av Juseks studentambassadörer gjordes filmer där de nya studenterna fick ställa frågor om det lokala studentlivet (och livet för övrigt). Svaren kom i Instagraminläggens texter.

Arbetsgrupp Vinter
Anders Ahlbom – copywriter
Dan Billingham– art director
Sofia Flodmark – projektledare/kundansvarig 
Fredrik Karlsson - strateg

 

kampanj Sociala medier event podcast

Publicerat tisdag 21 november, 2017

Läs också: