FavaMill_inspiration1.jpg

Muufri nyhet i matbutiken

Publicerad i:

Vinter hjälper finska matföretaget Verso Food att marknadsföra sina varor i Sverige.

- I Finland har vi gjort succé och sålt flera miljoner förpackningar av bondbönebiffar och bondbönefärs. Nu hoppas vi att Sverige är redo för oss, säger Tomi Järvenpää, vd på Verso Food.

Bondbönan är en ärtväxt med anor. Den odlades redan på de gamla grekernas tid och kom till Norden på 1200-talet. Verso Food insåg potentialen – bönan är både fiber- och proteinrik – och deras bondbönebiffar och bondbönefärs har på kort tid gjort stor succé. Råvaran odlas i Finland där också tillverkningen sker.

Under varumärket Fava Mill och temat ”Gott utan muu!” lanserar Verso Food nu sina varor i Sverige.

Målgruppen är både veganer och den ”vanliga” barnfamiljen som på ett enkelt sätt vill variera vardagsmaten och äta vegetariskt någon gång i veckan. Fava Mills varor är superenkla att laga till.

- Just det är något vi trycker extra på i kommunikationen. Allt går snabbt och du kan använda dina vanliga recept men bara ersätta köttet med Fava Mill, säger Malin Hansegård, projektledare på Vinter.

- Vårt uppdrag är att skapa innehåll till Fava Mills sociala kanaler och se till att de får den uppmärksamhet de förtjänar. Bland de många produkter som finns på marknaden som ersätter kött, är Fava Mill ett spännande, närodlat och gott tillskott.

Arbetsgrupp
Anders Ahlbom – copywriter
Niklas Berg – creative director
Malin Hansegård – projektledare
Sandra Johansdotter – content manager
Sofie Pexer – art director

Publicerat tisdag 26 september, 2017