Yoga.jpg

Två blev en – och fick ny visuell identitet

Publicerad i:

När destinationsbolaget Visit Hemavan Tärnaby och Hemavan Alpint gick ihop i driften av en enad destinationssajt, behövdes en gemensam visuell identitet. Vinter fick uppdraget.

- Den nya grafiska profilen lyfter vår stolthet för området och visar på den framåtanda vi ser, berättar Marianne Lindgren, marknadsansvarig på Visit Hemavan Tärnaby.

Hemavan Tärnaby är norra Sveriges största skidort och erbjuder åkning för hela familjen. Sommartid är det fjällvandring, fiske, cykling och fjällens natur som lockar. För att göra det enklare för besökarna, nya och gamla, beslutade sig Hemavan Alpint och destinationsbolaget Visit Hemavan att samla sina resurser i en gemensam destinationssajt. För att manifestera nysatsningen satsades även på en helt ny grafisk profil för Hemavan Tärnaby som även ska symbolisera den framåtanda som märks i området. 

- För oss har det även varit viktigt att den grafiska profilen ska fungera året runt då vi vet att allt fler besöker oss även under sommarmånaderna. Att vi kan presentera detta samtidigt som Hemavan Alpint är mitt uppe i byggnationerna av Hemavan Gondol är såklart extra kul och perfekt tajming, säger Marianne Lindgren, marknadsansvarig på Visit Hemavan Tärnaby.

Sofie Pexer, art director på Vinter, berättar hur tankarna gick när den nya grafiska identiteten togs fram:

- I logotypen ville jag tydligt framhäva att orterna hänger ihop som besöksdestination. Det hittade jag i de gemensamma a:na i som också blir symboler för fjälltoppar.

- För att få flexibilitet valdes en färgpalett där färgerna kan kombineras med varandra beroende på årstid och budskap. En bård funkar också som signal för om det är sommar eller vinter vi berättar om, säger Sofie Pexer. 

 

Grafisk profil Västerbotten Hemavan Alpint Visit Hemavan Tärnaby

Publicerat fredag 9 juni, 2017

Läs också: