IMG_4010.JPG

Peppar, peppar, ta i trä!

Publicerad i:

Man ska inte gå vilse i skogen, men det är ändå otroligt vilken resurs vi har runt oss. Det är onekligen gott om skog i Norrbotten.

Och - peppar, peppar, ta i trä - så är det mycket som talar för att just den här resursen är lite av en trumf för oss. I ett hållbarhetsperspektiv är skogen intressant som en naturligt förnyelsebar resurs.

Det är väl ingen tillfällighet att en rad starka företag här uppe har sina rötter i träriket. Jag tänker inte i första hand på skogsbolagen, sågverken eller pappersmassaindustrin.

Nej jag tänker på Lindbäcks Bygg som nu uppför en ohemult stor ny fabrik för att bygga sina flerfamiljshus, Älvsbyhus som satsar stort för att öka sin redan marknadsledande position för småhus och uppstickaren Sunpine som levererar världens klimatsmartaste diesel – gjord av tall.

Alla är de en del av ett innovativt och entreprenöriellt drivet förädlande av just skogen.

När det gäller image och trendighet har väl inte direkt skogsindustrin eller träförädling varit det nya svart de senaste decennierna… Tvärtom. Det har haft något före detta över sig, den hisnande framtiden har skissats upp i härdade plaster och lättmetaller.

Men… Nu känns det som att vinden vänt med den allt starkare hållbarhetstrenden. Nu känns det som att allt trärelaterat har fått en gyllene möjlighet att klättra på värdestegen i folks medvetande.

Kanske är det därför jag reagerat så starkt negativt på kampanjen svenskaskogen.nu som skogsägarna lanserat. Den är för intetsägande och ihålig. Skogen är helt enkelt värd bättre. Storytellingen behöver inte treva runt, det finns urstarkt kärnvirke att lyfta fram.
Tajmingen och tanken är helt rätt. Men här måste man vända på kommunikationen, här är det de unika produkterna och nyttan för dig och mig som ska lyftas främst. Just nu står skogen i väg för alla träd.

Jag tror att alla drivna aktörer i just förädlingsledet kan vara de som fyller det tomrummet. Här finns det självklart långt fler än de jag nämner och möjligheterna som alla de här företagen har är som jag ser det väldigt stora.

Här kan vi som jobbar med kommunikation och marknadsföring säkert tälja fram vass kommunikation som stadigt rotas i verksamheternas äkta ursprung. Det är en chans som medför ett visst ansvar.

Hur unik den svenska skogen är förstår vi nog inte. Vi är hemmablinda. Men den som bilar runt lite i centrala delarna av Europa kan nog känna poletten trilla ner.

Träsmak, förknippas i dag med en negativ molande smärta.
Om vi gör jobbet rätt kan ordet få en helt annan betydelse…

Krönika

Publicerat fredag 26 maj, 2017

Läs också: