Unknown-1.jpeg

”Branschen behöver den här kompetensen”

Publicerad i:

Just nu går det att söka till Digital strateg på Yrkeshögskolan i Piteå. En 1,5 år lång utbildning som helt bygger på arbetslivets behov och som har utformats i nära samverkan med branschföretag. Ett av dessa är Vinter där Carin Elvhammar sitter i ledningsgruppen.
- Att jag själv blev digital strateg handlar oerhört mycket om viljan att lära och hålla mig uppdaterad om det absolut senaste. Och eftersom vi på Vinter gärna är med och utvecklar regionen är det självklart att vi engagerar oss i utbildningen, både som föreläsare och i ledningsgruppen, säger Carin och fortsätter:
- För branschens del ger det här oss massor av ny kompetens. De som gått utbildningen tar med sig sin kunskap och sprider den till sina framtida arbetsplatser och kunder, vilket är jätteviktigt. Inte minst när man pratar om att alla ska kunna jobba digitalt och att vi tydligt ser att en större del av marknadsföringen görs digitalt. 

När Zandra Klasson började läsa till digital strateg i Piteå i höstas var det bland annat den starka kopplingen till branschen som lockade.
- Det som har varit mest spännande hittills är att jobba med verkliga case, till exempel när vi var med och tävlade i Young Creative Challenge där vi skulle ta fram ett nytt koncept åt en riktig kund på 24 timmar, säger Zandra och fortsätter:
- Jag gillar problemlösning och att jobba proaktivt. Digitaliseringen gör att reaktionstiden för insats och respons blir väldigt kort. Jag tror att företag och varumärken måste vara konsekventa och snabbt kunna förhålla sig till samhällets förväntningar på dig, för att överhuvudtaget ha en chans att hänga med i dagens medielandskap och digitala kommunikation. Och det är där jag tror att vår roll som digitala strateger blir så viktig. Med hjälp av data, analyser och trendspaning så ska vi styra företag till rätt position som gör att de sticker ut ur bruset. Det tycker jag låter som en riktigt rolig utmaning och jag har goda förhoppningar om framtiden!

I slutet av mars drar Zandras och de andra strategstudenternas praktik igång – och Vinter är ett av de företag som tar emot dem. Helena Eriksson, vd på Vinter, förklarar varför:
- Personerna som går den här utbildningen ska vara anställningsbara efter avslutade kurser. Det är kompetens som vi behöver och att ta in praktikanter ger oss möjlighet att se om vi passar ihop. Det är viktigt både för den person som praktiserar och för oss.
- Vi behöver bli fler i vår bransch och fler som vill bo och verka i denna landsända. Det är viktigt att visa upp branschen som en framtida arbetsplats och nya yrkeskategorier lockar också andra typer av människor än de som tidigare sökt traditionella reklamutbildningar.

Nyfiken? Fram till och med den 30 april kan du söka till Digital strateg-utbildningen på Yrkeshögskolan i Piteå. 

Publicerat fredag 10 mars, 2017