Samlat_Jusek.png

Mystisk efterlysning hittade hem hos akademikerna

Publicerad i:

På uppdrag av fackförbundet Jusek har Vinter tagit fram en rekryteringskampanj för att värva tillbaka tidigare medlemmar. En kampanj med mycket gott resultat.

- 15 procent av de som fick vårt postala utskick loggade också in på kampanjsidan, berättar Elsa Saboonchi, Chef Marknad & Kommunikation på Jusek.

Jusek är fackförbundet som organiserar sex olika akademikergrupper: systemvetare, personalvetare, kommunikatörer, samhällsvetare, ekonomer och jurister. 

- Vi har ett mycket generöst medlemserbjudande för studenter, som kan vara med i Jusek för bara 100 kronor under hela studietiden. Kruxet är att många sedan ”glömmer bort” att stanna kvar hos oss när de börjar arbeta, säger Elsa Saboonchi som är marknadschef på Jusek.

En stor värvningskampanj för att nå före detta medlemmar sjösattes därför under 2016. Målet är att värva 1 000 nya medlemmar fram till juni 2017. Vinter kopplades in och tog fram ett kommunikationspaket med flera delar och steg. Ett enormt adressregister kunde dessutom utnyttjas.

- Vi ville göra något som skulle kännas gåtfullt och lite mystiskt till en början, inte bara vädja till mottagarna att bli medlemmar. Vi visste att det krävdes mer; att etablera en känsla för Jusek och inte bara prata medlemsförmåner, säger Simon Lokko, Senior Strateg på Vinter. 

Ett postalt utskick med inspiration från klassiska efterlysningslappar var startskottet. Och det sa pang! Drygt 40 000 postala utskick gjordes under perioden april-november 2016. Där fanns en kod som ledde till en kampanjsajt där man kunde anmäla sig som medlem. Hela 15 procent av mottagarna loggade in på sidan. 

- Vi är verkligen nöjda med Vinters insatser hittills. Nu handlar det om hur väl vi själva kan administrera och följa upp de nya medlemsansökningarna, säger Elsa Saboonchi.

Värvningskampanjen fortsätter under 2017.

dr jusek digitalt kampanj

Publicerat fredag 17 februari, 2017

Läs också: