Acon-web-02.jpg

Bergsäkra Acon siktar mot toppen

Publicerad i:

Vinter hjälper IT-företaget Acon att förflytta sig från den lokala till den nordiska aktören i alla delar – från varumärkesutveckling, logotyp, grafisk profil, kommunikationskoncept till en helt ny webb.

- Det har varit en spännande resa. Vi har blivit utmanade och insett vilka unika styrkor vi har, och hur vi ska framhäva dem, säger Anders Kyrk, Sales & Development Manager.

Sedan starten i Lycksele 2006 har Acon gått från att laga och sälja datorer till att bli en av Sveriges ledande IT-partner.

Datalagring, serverdrift och mjukvara i molnet är några områden som Acon erbjuder sina kunder. Vad det handlar om är helt enkelt att ta tydligt grepp om IT:n och låta kunderna fokusera på sin egen (ursäkta klyschan) kärnverksamhet. Bland kunderna finns flera rikstäckande affärskedjor på kundkontot.

När Vinter kom in i bilden fanns en webbplats som varken signalerade högteknologi eller någon vidare känsla för själva varumärket Acon. Det här gällde kommunikationen överlag. 

- Vi började, som vi helst gör, med en workshop där vi tillsammans med Acon identifierade vilka de är, vad de vill och vart de är på väg. Vi formulerade värderingar, syfte, vision, affärsidé, löfte och andra viktiga konkurrensfördelar. Detta samlades i en brandbook, säger Fredrik Karlsson, varumärkesstrateg på Vinter. 

- Parallellt utvecklade vi Acons grafiska profil och logotyp. Vi hittade också en grundton i både den externa och som interna kommunikationen.

En av Acons viktigaste tillgångar är ett bergrum någonstans i den västerbottniska vildmarken. Där finns deras datacenter, som är ett av Europas allra säkraste. Platsen och omständigheterna inspirerade till en ny payoff för Acon: ”Vi med berget”. 

Resan mot toppen är inte alltid enkel. Det håller Anders Kyrk, Sales & Development Manager på Acon, med om.

- Vi är väl en aning konservativa och Vinter utmanade oss på flera sätt att tänka till ett extra varv. I den här branschen ska man framstå på ett visst sätt – eller det finns i alla fall många som låter och ser ungefär på samma sätt. Jag är övertygad om att det Vinter levererat kommer att sticka ut, just för att vi i kommunikationen nu tar fasta på det som gör oss väldigt unika.

Den nya webbplatsen lanserades publikt i mitten av januari 2017. Den lyfter på ett tydligt sätt fram Acons tjänsteområden och produktutbud; berättar vilka de är, vad de gör och till vem de riktar sig.

Acons spetskompetens inom specifika områden positionerar bolaget som experter och på webbplatsen finns en Kunskapsbank där en mängd publikationer finns att ladda ner gratis.

Att attrahera nya kompetenta medarbetare för att säkerställa Acons tillväxt är också en viktig uppgift för www.acon.se

brandbook acon webbdesign varumärkesstrategi

Publicerat fredag 27 januari, 2017

Läs också: