NOAK-1600x900-IMG_9420.png

Ny kostym för Noak

Publicerad i:

Nytt namn, ny kostym och den främsta varumärkesresan i företagets historia.
Med Vinters hjälp blir anrika Piteå Golv & Kakel nu NOAK.
- För mig är funktionell design osynlig. Det handlar om att rensa bort allt onödigt för att fokusera på att kommunicera det väsentliga. Den verkliga kärnan av varumärket och idén, säger Fredrik Johansson, designstrateg på Vinter.  

Det är ingen liten varumärkesresa det anrika kakelföretaget är i färd att genomföra. Sedan starten på 1960-talet har de gått från en mindre mattläggarverksamhet i Piteå, till att idag erbjuda hantverkstjänster och entreprenader inom golv, kakel, klinker och undertak till marknaden i Norrbotten och Västerbotten. Det sedan de bland annat köpt upp Kakelhuset i Luleå, Lindströms Golv i Råneå AB och JB Golv i Piteå.

- Noak är ett spännande företag som vågar gå utanför branschens stundtals snäva ramar. Det är alltid roligt att jobba med modiga kunder, säger Mariana Vnuk, copywriter på Vinter.

Den stora utmaningen för både Noak och Vinter, har varit att få ihop det gamla företaget och nyförvärven till ett bolag. I den här typen av förvandling blandas ofta flera uttryck, historier och erfarenheter samma med ny kunskap för att skapa en kreativ och modern upplevelse av ett företag i förändring. Detta är fokus i den nya varumärkesplattformen och syns inte minst i den nya visuella identiteten.

- Den nya identiteten bygger på en grundläggande förståelse av begreppet konstruktion. En god arkitektonisk struktur ansluter alla element från grunden till taket och överför laster från konstruktionen till basen för att stabilisera helheten. Vårt mål har varit att bygga denna identitet på samma tes, från grunden, säger Fredrik Johansson. 

 

För Noaks del inleds nu arbetet i den nya kostymen. Det firas stort den 9 och 10 november med mingel, musik och specialgjord drinklista i lokalerna i Piteå respektive Luleå. Och inbjudan - den är gjord på kakelplatta.

- Vi har inte bara fått ett nytt namn och en ny logga utan har analyserat företaget från grunden, nånting vi kommer fortsätta arbeta med för att stärka företaget och våra medarbetare med framöver. Det känns som att vi har något otroligt bra på gång, säger Markus Johansson, vd Noak.

Arbetsgrupp:
Fredrik Johansson, designstrategi
Fredrik Karlsson, varumärkesstrategi
Caroline Sundvall, projekt- och produktionsledning
Mariana Vnuk, copywriting

noak design Luleå

Publicerat torsdag 27 oktober, 2016

Läs också: