Inkräktande reklam göder adblockers

Inkräktande reklam göder adblockers

Publicerad i:

Vad vill du hellre vara?
Påträngande eller efterlängtad?
I den stora omvälvning som just pågår inom marknadsföringen ser vi just nu en i det närmaste desperat jakt efter effekt. Medierna skapar ständigt nya möjligheter för innovativa reklamytor… Du upptäcker dom när du surfar runt. Du hittar en artikel du vill läsa men när du scrollar en rad – plopp – kommer en banner fram från ingenstans. Eller, du är inte och kollar på grejer, men plötsligt startar en film någonstans bara av sig själv och börjar prata surfmängd med dig.
De här nya formaten som alla vilar i en taktisk bakhållsfilosofi är framsprungna ur det faktum att vi inte stannar upp annars. Vi scannar snabbt, klickar sällan.
Och, visst, vi har varit inne på sidan, men har vi ens sett bannern som ligger där intill artikeln jag läser..!?
Självklart får en banner som hoppar upp ur skärmen och biter mig i näsan bättre uppmärksamhetsvärde än den som snällt ligger still i sin yta. Visst, så är det.
Men, hur reagerar jag på budskapet som den bitska bannern vill sälja. Är upplevelsen positiv? Blir du sugen på att handla? Kanske är det en bra trigger för vissa produkter – för en stund. Men, långsiktigt måste den här typen av inkräktande reklam vara en stor anledning till att allt fler väljer att installera reklamblockerare. Och, det produktvarumärke som stör mig för ofta kommer detta nog dala på mitt hjärtas ranking. Jag personligen tror nog att vi kommer att få leva med en viss andel av uppmärksamhetssökande reklam, men att de som kan absolut ska gå en annan väg. Vilken? Jo, den som vi själva väljer. Att placera sig där mitt intresse är. Om jag är på ämnesrelaterade sajter och forum är det rimligt att möta likasinnade som vill berätta om (sälja) sina saker. Och då behöver inte tilltalet vara fullt så gapigt. Nej, tvärtom kan det räcka med att mer demonstrativt visa produkten, för intresserad är jag redan.
Du ska sälja till din nästa som du själv skulle vilja bli påsåld något. Ungefär.
Faktum är att vi i dag inte enbart har adblockers att förhålla oss till om vi ska marknadsföra något. Vi har dessutom en marknad som har utvecklat en fullt utblommad fobi för säljare. Vi vill absolut inte prata med en säljare, helst inte alls. Vi vill däremot testa, kolla med andra kunder, jämföra priser… Säljare, det är ju dom där som ringer en hem och vägrar lägga på.
Jag sa nyligen till en kund att vi nog skulle ändra titel på deras säljare till rådgivare, så skulle fler våga ringa. För råd behöver vi, det skulle vi välja själva.

Ronny Olovsson, partner och PR-strateg
Krönika i Norrbottens Affärer.

Krönika

Publicerat söndag 18 september, 2016

Läs också: