Nya hus – nytt uttryck!

Nya hus – nytt uttryck!

Publicerad i:

Älvsbyhus går just nu igenom en ”make over” tillsammans med Vinter.
Nytt grafiskt uttryck, ny webb och nya hus är på väg:
- Vi vill ta ett nytt kliv nu i vår utveckling, vi kan utlova flera spännande nyheter det kommande året, säger Olov Granström, marknadschef, Älvsbyhus.

Sveriges ledande småhustillverkare ömsar skinn. Ny grafisk profil, uppdaterade bilder och en allmän omgörning av egentligen allt. Varför, kan man undra.

Olov Granström, marknadschef, Älvsbyhus:
- Vi vill göra ett nytt avstamp av flera olika skäl, dels för att vi just nu också lanserar nya hus i Norge, vilket kommer att ske i flera steg och rymma spännande nyheter som vi inte ännu kan berätta om. Dels för att vi vill hitta ett nytt modernt tilltal och presentera oss på ett mer levande sätt som gör oss själva mer rättvisa.

- På många sätt tror jag i dag att bilden av Älvsbyhus, hur människor upplever företaget, är lite förlegad. Att man inte riktigt uppfattat hur mycket som hänt och händer hos oss. Och då kan det vara en poäng att förändra även vårt sätt att uttrycka oss för att bättre visa den förändring vi genomgår. Och vad vi står för i dag.

Vad är det för förändringar?
- Rent konkret så ändrar vi vårt grafiska uttryck, det innebär att vi kommer att se ut lite annorlunda på webben, i katalogen och i annonser. Vi jobbar på ett nytt sätt med färger, layout och bilder. I ett första steg så gör vi om delar av webben rent grafiskt, men vi kommer att lansera en mer genomarbetad ny webb under året och då även nya användarvänliga digitala funktioner för våra kunder.

Hur vill du beskriva er nya visuella identitet, summan av det nya grafiska uttrycket?
- Om jag ska göra det med två ord så är det ”modernt” och ”tidlöst”. I lite mer ord så innebär det att vi vill kännas uppdaterade och ha ett tilltal som är attraktivt. Inte trendiga i den meningen att vi måste ändra en gång i kvartalet, utan mer vara just tidlöst eleganta.

- Sedan så vill vi komma närmare upplevelsen av att leva och bo i våra hus. Och där är det viktigt för oss att kanske lyfta att vi kan erbjuda cirka 150 tillval som gör det möjligt för dig att anpassa och komponera ditt eget drömhus. Just flexibiliteten för dig som kund är något vi satt i fokus nu framåt. Och där är vår nya serie hus ett stort steg framåt, men det kommer mer…

Vad betyder det?
- Det betyder att vi jobbar med fler nyheter som kommer att ha fokus på att bygga vår attraktivitet på marknaden. Vår ambition är högt ställd, så det känns som att vi går in i en verkligt spännande tid nu som bolag. Vi fortsätter att utveckla vårt rationella sätt att kostnadseffektivt bygga våra modulhus under kvalitetssäkrade former i vår fabrik, men vässar just kundanpassning och tilltal för att alla ska förstå att Älvsbyhus är ett smartare val, konstaterar Granström.

Ronny Olovsson, creative director, Vinter:
- Det är ett lika stort som inspirerande förtroende vi får av marknadsledaren i Sverige. Nu tar vi tillsammans sats för ett rejält språng och det är oerhört spännande med tanke på den position Älvsbyhus har och den målsättning de nu sätter upp framåt. De går som bolag in i en aktiv förändringsfas och att de valt Vinter som partner i det arbetet på nordisk marknad tar vi som ett väldigt gott betyg.

- Konkret har vi rört i egentligen allt, till och med en varsam uppgradering av deras logo. Men den är väldigt försiktig just av respekt för bolagets upparbetade kännedom. Vi har nu i kommande steg flera extremt spännande projekt som vi planerar tillsammans, så detta är inte klart, det här är inte ens början på slutet, det är snarare slutet på början.   

profil logotyp älvsbyhus

Publicerat onsdag 18 maj, 2016

Läs också: