Första nya webben för Nolia har sett dagens ljus

Första nya webben för Nolia har sett dagens ljus

Publicerad i:

Mässan Nolia Karriär har fått ny identitet och nya kläder – bland annat en helt ny webbplats. Den första i en lång rad nya Nolia-sajter på samma nya plattform.
– Noliakarriar.se är resultatet av en rätt lång resa, där vi tillsammans med Vinter har sett över hela vår varumärkeshierarki och alla våra tekniklösningar, säger Johanna Blylod, Marknadschef på Nolia AB.

De allra flesta som bor i Sundsvall och norrut känner till varumärket Nolia, men många förknippar det framför allt med den stora publikmässan Stora Nolia som vartannat år hålls i Umeå och vartannat år i Piteå. Med över etthundratusen besökare är den en av Sveriges allra största i sitt slag. 

Men andra delar av Nolia AB:s verksamhet är mindre kända, exempelvis att bolaget organiserar mer än 10 välbesökta fackmässor varje år, eller att Nolia arrangerar konferenser i egna och andras lokaler och även hyr ut möbler och utrustning för olika typer av arrangemang. 

– När Nolia kom till oss för att göra om sina webbplatser kände båda parterna att vi inte kunde svara på de grundläggande varumärkesfrågorna, vilka vi är, vad vi vill och vilket rykte vi vill skapa på ett bra sätt. Vi började inte med webbarna, vi började med innehållet i varumärket Nolia AB och de 10 etablerade mässorna med egna varumärken och profiler. Vi har tillsammans byggt en varumärkesfamilj med tydlig visuell identitet, vi har skapat struktur och koncept för olika segmenten, säger Fredrik Karlsson, varumärkesstrateg och kundansvarig på Vinter. 

En flexibel webblösning för mässan olika livsstadier

Den nya webblösningen bygger på plattformen Umbraco och gör det möjligt för Nolia att själva snabbt och enkelt bygga upp nya webbplatser för nya mässor och evenemang runt om i landet. Webbplatserna ska lätt kunna anpassas för mässans olika införsäljningscykler, dels mot utställare, och dels mot besökare.

– Några av sakerna var ”måsten”, exempelvis att vi skulle bli mobilanpassade och att vi själva skulle kunna styra mer över innehållet. Men Vinter har också kryddat med några andra bra funktioner, exempelvis möjligheten att snabbt plocka ihop sitt skräddarsydda program och skicka det till sin mobiltelefon, och dessutom en väldigt tilltalande design, säger Johanna Blylod, marknadschef på Nolia AB. 

Nolias vd Tommy Abrahamsson stämmer in:

– På rekordsnabb tid har Vinter inte bara hunnit sätta sig in i vårt nuläge, utveckla en varumärkesplattform och varumärkeshierarki, profilmanualer för de olika mässorna och en grafisk profil för Nolia AB, de har också hunnit bygga en ny, modern webblösning som vi nu stegvis kommer att implementera för alla våra evenemang. Vinter har inte bara motsvarat mina högt ställda förväntningar, utan faktiskt överträffat dem! 

Besök den nya webbplatsen på www.noliakarriar.se, de olika sajterna kommer kontinuerligt att fyllas på med mer information riktat till utställare eller besökare beroende på mässans livscykel. Fler webbplatser för Nolia släpps under hösten och vintern. 

Arbetsgrupp Vinter:

  • Magnus Ahlquist CD
  • Fredrik Karlsson, varumärkesstrateg/kundansvarig
  • Sofia Lindström, projektledare
  • David Granström, digital strateg
  • Sofie Pexer, art director
  • Britt-Marie Rauman Krohn, copywriter
  • Robin Sundberg, designer
  • Olov Nilzén, webbutvecklare
  • Daniel Eriksson, webbutvecklare

nolia ny-webb

Publicerat onsdag 21 oktober, 2015

Läs också: