Dressat Luleå Basket för succé

Mästarnas nya kläder

Publicerad i:

Luleå Basket har dressats om för fortsatt succé av Vinter som byggt ny webb, egen tidning och skapat den nya logotypen.

Samarbetet mellan Luleå Basket och Vinter gick in i en ny fas i samband med att klubben skulle byta namn. Då startade jobbet med en ny webbplats och en ny logotype. Arbetsgruppen på Vinter valde att gå ifrån det traditionella bygget av idrottslogotypes, med sköld eller/och, något djur eller annan symbol i centrum. Istället sattes den nya logotypen ihop med elementen för vattnet, bergstoppen, himlen och bollen.
    – Vi vill sticka ut lite och ha ett modernt tankesätt att saker ska kunna leva vidare länge och fungera i olika sammanhang både nationellt och internationellt. Vi ville ha en logga som inte enbart representerade Luleå utan även norra delen av Sverige och norra Europa. Den är stilren, modern och rolig att jobba med och med lite storytelling till så förstår alla att det handlar mindre om klubbnamnet och mer om var vi kommer ifrån, säger Emelie Lundqvist, marknads- och försäljningschef, Luleå Basket.

Ny webb och en annorlunda tidning

Den nya webbplatsen har vässats till en vinnare med fräck grafisk form och ett manér som känns igen och som uttalar kraft och framtidstro. För att göra jobbet så snabbt och enkelt som möjligt så baseras webben på ett färdigt Wordpress-tema.
    – Det behövdes en förnyelse. Vi behövde ett enkelt administrativt gränssnitt och det har vi fått. Vi kan highlighta event, vår publik kan köpa biljetter och våra partners får en kraftfull synbarhet. Det har blivit ett stort ansiktslyft för föreningen, fortsätter Emelie Lundqvist.
    Samarbetet betydde också att det gjordes en tidning som var färdig till hemmapremiären mot Visby.
    Det blev en lite annorlunda tidning mot vad man kanske förväntat sig?
    – Jo, men det var också medvetet. Det var fantastiskt roligt kunna gå ut med annat än det rent sportsliga. Att få med de värden som vi står för och jobbar med. Vi nådde högsta kvalité och nådde ut till väldigt många. Dessutom ägde vi det egna innehållet vilket känns proffsigt.
    – Det känns otroligt att vi har möjligheten att fortsatt vara med på Luleå Baskets spännande resa. Det är jätteinspirerande för oss, säger Helena Eriksson, vd, Vinter.

profil Northland Basket Northland ny-webb grafisk-profil

Publicerat torsdag 22 oktober, 2015

Läs också: