Nya varumärket hyllar både fisken och fiskaren

Nya varumärket hyllar både fisken och fiskaren

Publicerad i:

När ett av Norrbottens äldsta företag ville förnya sin profil gick uppdraget till Vinter. Den nya webben är först ut i en lång rad av lanseringar av förpackningar och annat material och bygger på en nyutvecklad varumärkesplattform.
– Det känns jättekul att få sätta så snygga nya kläder på ett så anrikt och omtyckt varumärke, säger Peter Juntti, vd för BD Fisk. 

Den nya varumärkesplattformen blev första steget i uppdraget och handlar bland annat om BD Fisks kultur och identitet, kärnvärden, marknadsposition och omvärldsfaktorer som påverkar varumärket. Baserat på varumärkesplattformen tog Vinter fram en helt ny visuell identitet för BD Fisk.

– Några av ledorden för den visuella profilen är att det ska vara lekfullt och kännas färgstarkt och välsmakande. Samtidigt vill vi att produkterna ska få ta stor plats så själva företagsidentiteten har vi valt att hålla avskalad och stilren, säger Linnea Andersson som är formgivare på Vinter och ligger bakom det mesta designarbetet.

En del av den visuella identiteten är ett mönster som är speciellt ritat för BD Fisk och som är en hyllning till både fiskar och fiskare. Mönstret är sammansatt av fiskeinspirerade, ikonliknande illustrationer och finns bland annat med på den nya webbplatsen som utvecklats av Vinter i samarbete med Timelab och som du redan nu alltså hittar på www.bdfisk.se.

– Den nya profilen känns verkligen ”spot on” för oss och jag har en stark känsla av att den kommer att hjälpa till att göra BD Fisk ännu mer attraktiva i kyldisken och för alla våra företagskunder, säger BD Fisks vd Peter Juntti. 

Under hösten 2015 kommer den nya logotypen och förpackningarna att börja synas på marknaden. 

Arbetsgrupp Vinter:

  • Malin Hansegård, kundansvarig projektledare
  • Fredrik Karlsson, varumärkesstrateg
  • Britt-Marie Rauman Krohn, copywriter
  • Linnea Andersson, formgivare
  • Robin Sundberg, formgivare
  • Sofia Lindström, digital projektledare
  • Kristofer Westling, webbutvecklare

ny-webb varumärkesplattform bdfisk

Publicerat fredag 3 juli, 2015

Läs också: