Action speaks louder than words

Publicerad i:

20120124-mcdstories -examples

Igår uppmärksammades McDonald’s misslyckade kampanj i det sociala nätverket Twitter stort i världspressen, och kritiker av sociala medier var snabbt framme och ojade sig. Men handlar det egentligen om sociala medier eller är det en påminnelse om den underliggande meningen i den gamla dängan ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”?

McDonald’s är som Coca-Cola och American Express exempel på ett globalt företag som framgångsrikt experimenterar med sociala medier för att nå uppmärksamhet för sin verksamhet och genom ökad varumärkeslojalitet även öka sin försäljning. Men den här gången gick det alltså snett för snabbmatsjätten som flera medier, bland andra DN, rapporterar om.

Det handlar Twittertaggen #McDStories som på nolltid vänts från något positivt till negativt för företaget genom att användare börjat berätta om sina skräckupplevelser med McDonald’s snarare än de solskenshistorier som kampanjarkitekterna önskat.

Så ligger då problemet helt och hållet i kanalvalet och den något naiva kampanjidén? Nej, säger vi och hänvisar till Vinters kommunikationstes #2: Action speaks louder than words.

Vi vet att handling genom aktiviteter är den väg som i högst utsträckning påverkar målgruppernas uppfattning och upplevelse av varumärket, bygger ett attraktivt rykte och därmed snabbare leder till önskad marknadsposition. Det är helt enkelt viktigare att göra saker än att prata om dem, något som marknadsförarna verkar glömt bort i det här fallet.

Nu hoppas vi bara att McDonald’s anammar Vinters kommunikationstes #5 – Lyssna och lär – för att förstå mer om sin målgrupp och deras drivkrafter och därmed få ett försprång gentemot sina konkurrenter.

Om du vill prata affärsutveckling, sociala medier eller kommunikationskampanjer, ring oss på 0920-201500 eller kom förbi på en kopp kaffe!

twitter mcdonalds vinter

Publicerat torsdag 26 januari, 2012

Läs också: